Upravit stránku

To, že stres ovlivňuje naše zdraví a obranyschopnost organismu již víme. Stres ohrožuje nejen psychiku, může ale ohrozit i srdce, trávicí systém nebo celkovou tělesnou kondici. Jak ho ale eliminovat? Jak se stresu zbavit? 

Nakoupit dárky, napéct cukroví, oběhat vánoční besídky všech dětí ve škole i na kroužcích. Není toho málo, co musí naše tělo před Vánoci vydržet. Co všechno ale může stres způsobit a jak se mu postavit? Vybrali jsme pro vás tipy, jak omezit stres nejen před Vánoci. 

Co stres způsobuje? 

Stres představuje zátěž a zasahuje naši psychiku i tělo. Způsobovat ho může celá škála faktorů: od těch fyzikálních, jako je nadměrný hluk, světlo nebo nepříjemná teplota, přes psychické, jako je frustrace nebo pocit zodpovědnosti za vlastní úkoly, až po ty vztahové, jako jsou třeba konflikty.  

Stresu, který si spojujeme s negativními zážitky, říkáme distres. Zvlášť teď před Vánoci bychom si ale měli uvědomit, že i události, které nám dělají radost a těšíme se na ně, působí stresově. Může jít třeba právě o svátky strávené s rodinou, odjezd na dovolenou nebo svatba. Takovému typu stresu se říká eustres. 

Pokud působí krátkodobě, říkáme mu stres akutní a zpravidla jsme schopní se s ním rychle vyrovnat. Žijeme ale v době, která je stresem v podstatě prorostlá. Mnohdy tak zažíváme stres dlouhodobý, tzv. chronický. Vyvolávají jej třeba finanční starosti, nešťastné manželství nebo přetrvávající problémy v práci. 

Dlouhodobý stres poškozuje zdraví 

Tento druh stresu už je významně nebezpečnější. Snižuje naši celkovou psychickou pohodu, ovlivňuje náladu, myšlení i vnímání. Může vyvolávat deprese, úzkosti, ale i vztek. Ovlivňuje negativně i paměť a soustředění, jeho častým důsledkem je únava. Hrozba dlouhodobého stresu tkví také v tom, že si na něj často zvykneme a jeho působení pak vnímáme až skrze zdravotní obtíže. Chronický stres totiž dokáže prohlubovat aktuální zdravotní problémy, ale i vyvolávat nové. Za všechny stručně zmíníme vysoký krevní tlak, změny hmotnosti, zvýšené svalové napětí a následnou ztuhlost svalů, migrény nebo poruchy menstruačního cyklu.  

Jak se stresu bránit? 

Pokud se nemůžeme stresorů snadno a rychle zbavit, je na místě alespoň pozorovat, co a jak na nás působí, a vytvořit si vlastní strategii zvládání stresu. Přinášíme pro vás pár tipů, jak na to.  

Převezměte kontrolu nad stresem 

Zkuste identifikovat, na které příčiny vašich nesnází máte vliv. Vezměte si papír a tužku a nejprve si dopodrobna sepište, co vás aktuálně zatěžuje. Může jít o faktory krátkodobé i dlouhodobé. Nyní bod po bodu své poznámky projděte a pokuste se zjistit, co můžete změnit a jak se na to můžete připravit. Následně si sepište plán s konkrétními kroky, které vám se zdoláním nesnází pomohou.  

Doplňte vitamín D 

Právě vitamín D se nyní považuje za jeden ze zásadních, pokud se bavíme o naší imunitě. Získáváme ho díky slunečnímu svitu, i v létě to ale často nestačí. Na podzim a v zimě pak jeho nedostatek často pocítíme v podobě zvýšené únavy, skleslých až depresivních nálad nebo snížené obranyschopnosti. Nedostatek „déčka“ může stát za zvýšenou nemocností. Jak jej ale efektivně doplnit? Ve stravě vitamín D najdete nejčastěji v tučných rybách a v rybím oleji, v hovězích játrech a ve žloutcích. Snadnější variantou, jak dostatek vitamínu D získat, je Preventan Komplex D3, který v kombinaci s vitamínem C, zinkem a selenem tvoří vydatnou podporu pro vaše nervy i imunitní systém.  

Zařaďte pravidelný pohyb 

Tělo potřebuje pro uvolnění napětí, které stres způsobuje, pohyb. I zvířata se ve stresu třesou nebo mají potřebu pobíhat, možná i vy z nervozity třeba podupáváte nohama. Pravidelným sportem uvolníte nahromaděnou energii, posílíte svou celkovou kondici a celkově zklidníte tělo. Pohyb navíc v těle uvolňuje jeden z hormonů štěstí – endorfin, který stres spolehlivě zažene. Také proto se obvykle lidé cítí po cvičení nabití. Že se na posilovnu necítíte? I poctivá procházka se počítá.  

Rozdýchejte to 

Pokud zrovna nemáte prostor pro výraznější odpočinek, vyzkoušejte alespoň krátké dechové cvičení. Přerušte na pár minut práci, pohodlně se usaďte a narovnejte se. Pozorujte svůj dech, jeho rychlost i hloubku. Už 5 minut soustředěného klidného dýchání vám může pomoci snížit tepovou frekvenci, zmírnit pocit úzkosti a odbourat stres. 

Tipů, jak se se stresem popasovat, je celá řada. My jsme pro vás vybrali ty nejjednodušší, které můžete snadno aplikovat. Sledujte náš blog, ať vám neuniknou ty další! 

Nahoru

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti