Upravit stránku

Nechtějí si vaši nejmenší mýt ruce a ze školky každou chvíli nosí novou nemoc? Vyzkoušejte naše zábavné aktivity, které vašim dětem názorně ukážou, jak takové bacily fungují a jak mohou děti posilovat svou imunitu i samy. 

Asi už jste se snažili svým dětem vysvětlit, jak jim bacily mohou uškodit a že je třeba se proti nim bránit. Problém je, že takový patogen zpravidla není vidět. Jak potom dítku vysvětlit, jak se přenáší a jak se před ním bránit? Jděte na to názorně.

Bacily mohou ublížit 

Abyste dětem snáz vysvětlili, že bacily jsou nebezpečné, můžete využít malý experiment.  

Vezměte si tři kousky toustového chleba a každý z nich umístěte do uzavíratelného sáčku.  

  • První z nich bude sloužit jako kontrolní vzorek, snažte se jej tedy nedotknout rukou.  
  • Druhý plátek nechte děti pořádně ohmatat!  

  • A ten třetí taky, ale s pořádně umytýma rukama.  

Nezapomeňte si zřetelně označit, který vzorek je který! Po pár dnech by se naše vzorky měly pěkně vybarvit. Jaké jsou v nich rozdíly?

Proč mýt ruce mýdlem? 

Na nemytých rukách se drží viry, bakterie i další původci všelijakých infekcí a onemocnění – za všechny můžeme uvést hepatitidu typu A neboli žloutenku, onemocnění vyvolaná bakterií Escherichia coli nebo toxoplazmózu, která se přenáší ze zvířat na člověka. To je řada dobrých důvodů, proč si dobře mýt ruce. Zapomínají ale vaše děti na mýdlo? Ukažte jim, proč je při hygieně rukou tak důležité.  

Připravte si větší světlou mísu a naplňte ji zhruba do tří čtvrtin vodou. Na hladinu poprašte trochu mletého pepře – tak, aby byl dobře viditelný, ale nezakrýval celou hladinu. Teď svým dětem namydlete aspoň jeden prstík a nechte jím dítko sáhnout do vody s pepřem. Co se stalo? Stejně dobře rozežene i bacily! 

Umýt ruce důsledně, bacily nebudou mít šanci 

A jak se naučit ruce pořádně vydrbat? Připravte si prstové barvy, čtvrtku podložte igelitem. Společně s dětmi namalujte obrázek. Nebojte se pořádně umazat. Může to být třeba představa nějakého pěkně zákeřného bacila.  

Až bude dílo hotové, vydejte se k umyvadlu. Barvy mohou mezitím i trochu zaschnout. Nechte nejprve dítě, aby si ruce zkusilo umýt samo. Můžete mu při tom klást otázky, aby si samo vyhodnotilo, jak proces probíhá.   

  • „Namočil/a sis ruce, co se stalo s barvou? Spláchla se ti barva z rukou sama?“ 

Můžete dítě v průběhu vyzvat, aby obtisklo ruce na papírovou utěrku. Zanechaly ruce ještě barevný otisk?  

  • „Co by se stalo, kdyby sis teď šel/šla hrát?“ 

Nechte dítě pozorně prozkoumat každý kousek rukou a najít poslední zbytky barvy. Nezapomeňte na hřbet ruky, prostor mezi prsty a paleček. Pokud na to dítě nepřijde samo, můžete připomenout použití mýdla. 

  • „Jak to můžeš udělat, aby se dobře umyly všechny tyhle části ruky?“  

Na závěr zkontrolujte, že si dítko dobře opláchlo mýdlo. Obrázek bacila můžete doplnit o plastová očička a pověsit ho vedle umyvadla jako připomínku toho, proč se ruce mají mýt. 

Bavily vás naše příklady, jak učit děti o bacilech?

Sledujte náš blog a sbírejte další tipy na aktivity s dětmi.

Nahoru

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti